Резултати тестирања параметара квалитета говорне услуге, подељени по различитим категоријама, приказани су на Слици 1.
Сл. 1 Резултати тестирања говорне услуге
Велики градови:
Телеком Србија је имао највећи проценат успешно реализованих позива (преко 99%), потом следе Telenor и Vip mobile. Најкраће просечно време успоставе везе остварено је у мрежама Telekom Srbija и Telenor (1,45 секунди). Telenor је показао најбољи квалитет говорног сигнала (MOS), са постигнутим резултатом од 4,49 (на скали од 1 до 5).
Мали градови:
Међусобни поредак оператора према оствареним резултатима у малим градовима је био сличан као у великим градовима. Проценат успешно реализованих позива је на сличном нивоу за све операторе. Telekom Srbija је имао најкраће просечно време успоставе везе. Најбољи квалитет говорног сигнала остварио је Telenor (4,50).
Путеви:
Проценат успешно реализованих позива на путевима је генерално био лошији у односу на градове, где је Telekom Srbija постигао најбољи резултат. Најкраће просечно време успоставе везе (1,73 секунди) и најбољи квалитет говорног сигнала (4,34) остварио је Vip mobile.
Проценат неуспостављених и прекинутих позива за све операторе, у различитим категоријама, приказан је у Табели 1.
У великим градовима, сви оператори су остварили добар резултат. Telekom Srbija и Telenor имали су проценат неуспостављених позива испод 1%.
Најмањи проценат прекинутих позива имао је Telenor (0,17%). Вредност у Vip mobile и Telekom Srbija мрежи била је незнатно виша (0,23% и 0,29%, респективно).
У малим градовима, сви оператори су имали укупан проценат неуспостављених и прекинутих позива мањи од 3%. Telekom Srbija је имао најбољи резултат, са 0,25% неуспостављених позива.
Проценат прекинутих позива у малим градовима био је веома низак за све мобилне операторе.
Резултати на путевима су били лошији од резултата у градовима. Vip mobile је имао највећи проценат неуспостављених позива (преко 6%).
Проценат прекинутих позива био је на сличном нивоу у мрежама Telekom Srbija и Vip mobile (0,60% и 0,83%, респективно). Највећи проценат прекинутих позива измерен је у мрежи Telenor-a (1,46%).
Табела 1. Проценат неуспостављених и прекинутих позива за све операторе, по категоријама
На Слици 2 приказано је просечно време успоставе везе за све операторе у различитим категоријама.
Сл. 2 Просечно време успоставе везе
Резултати које су остварили сви оператори у великим и малим градовима били су на врло добром нивоу. На путевима, Vip mobile и Telekom Srbija остварили су приближно исти резултат (1,74 секунди и 1,75 секунди, респективно), што је за око 0,16 секунди брже у односу на Telenor.
Дистрибуција просечног времена успоставе везе за све операторе у великим градовима приказана је на Слици 3.
Сл. 3. Дистрибуција просечног времена успоставе везе у великим градовима
На Слици 4 приказане су просечне MOS вредности за свe операторе у различитим категоријама.
Сл. 4 Просечне MOS вредности
Постоји велики број метода за кодирање говорног сигнала, које омогућавају његов ефикаснији пренос. Који кодек ће се користити, зависи од квалитета радио сигнала, расположиве мрежне технологије и капацитета мреже. Да би употребљени кодек омогућио најбољи могући квалитет говорног сигнала, потребни су добри радио услови, одређени радио ресурси, као и да кодек буде подржан на обе стране конекције – како у мрежи, тако и на корисничком терминалу (мобилном телефону). Када је капацитет мреже ограничен, оператори користе кодеке са ефикаснијом компресијом говора, што неповољно утиче на квалитет говорног сигнала. Избор кодека има директан утицај на квалитет говорног сигнала, који се изражава уз помоћ MOS вредности (од 1 до 5, већа вредност је боља). EVS (Enhanced Voice Services) кодек пружа најбољи квалитет говорног сигнала.
Telenor је имао најбољи квалитет говорног сигнала у великим и малим градовима, са незнатно већим вредностима у односу на конкуренцију. Резултати на путевима су мало лошији у односу на остале категорије, али на врло добром нивоу за све операторе.