Резултати тестирања параметара квалитета говорне услуге, подељени по различитим категоријама, приказани су на Слици 1.
Сл. 1 Резултати тестирања говорне услуге
Велики градови:
Сви оператори су остварили одличне проценте успешно успостављених позива. A1 Srbija је имао најкраће просечно време успоставе везе, док је Telekom Srbija показао највећи квалитет говорног сигнала (MOS).
Средњи градови
Слично као у великим градовима, сви оператори су постигли одличне проценте успешно успостављених позива. A1 Srbija је имао најкраће просечно време успоставе везе, а Telenor је имао нешто веће вредности MOS параметра од Telekoma Srbija и A1 Srbija.
Мали градови:
Сви оператори су имали одличне проценте успешно успостављених позива. A1 Srbija је остварио најкраће просечно времене успоставе везе. Telenor је имао нешто већу вредност MOS параметра у односу на Telekom Srbija и A1 Srbija.
Путеви:
Вредности процената успешно успостављених позива биле су ниже на руралним путевима у поређењу са аутопутевима И главним путевима за сва три оператора. A1 Srbija и Telekom Srbija су остварили приближно исти резултат, док је Telenor имао незнатно слабији резултат.
Возови:
Проценти успешно успостављених позива су много мањи него у другим агрегацијама, углавном због тунела и планинских подручја који доприносе слабијој покривености. Telenor и Telekom Srbija су остварили приближно исти резултат, док је A1 Srbija имао незнатно слабији резултат.
Hot-spotovi:
Као и у великим градовима, сви оператори су остварили одличне проценте успешно успостављених позива. A1 Srbija је имао најкраће просечно време успоставе везе. Telekom Srbija и Telenor имали су идентичан квалитет говорног сигнала, док је A1 Srbija имао незнатно лошији резултат.
Проценат неуспостављених и прекинутих позива за све операторе, у различитим категоријама, приказан је у Табели 1.
У великим градовима сви оператори су постигли добре резултате. Telenor је остварио најбољи резултат, није имао неуспостављене позиве.
Telekom Srbija је имао најмањи проценат прекинутих позива (0,13%), следи A1 Srbija са (0,20%) и Telenor (0,46%).
У средњим градовима, сви оператори су имали мали проценат неуспостављених позива, што је одлично, а Telekom Srbija без иједног неуспостављеног позива, што је најбољи резултат.
A1 Srbija је имао најмањи проценат прекинутих позива, само 0,13%. За њим следе Telenor са 0,19% и Telekom Srbija са 0,45%.
У малим градовима, сви оператори су имали одличан проценат неуспостављених позива, A1 Srbija без иједног неуспостављеног позива, што је најбољи резултат.
Проценат прекинутих позива у малим градовима био је веома мали за сва три мобилна оператора.
На аутопутевима, A1 Srbija и Telekom Srbija нису имали неуспостављене позиве, Telenor само 0,32%.
Најмањи проценат прекинутих позива имао је Telekom Srbija – 0,32%, следи A1 Srbija сa 0,48% и Telenor са 0,64%.
На главним путевима сви оператори су постигли добре резултате. A1 Srbija и Telekom Srbija имали су мање од 1% неуспостављених позива.
Сви оператори имали су преко 1% прекинутих позива, највише Telenor – 1,46%
На руралним путевима, сви оператори су имали висок проценат неуспостављених позива, највише Telenor – 1,83%, потом Telekom Srbija. A1 Srbija је имао најмањи проценат неуспостављених позива - 1,57%.
По броју прекинутих позива, предњачио је Telenor – 3,57%, следи A1 Srbija – 2,56%. Најмањи проценат прекинутих позива остварио је Telekom Srbija – 2,28%, што је најбољи резултат.
Са аспекта покривености сигналом и одржавања везе, возови представљају најизазовнију агрегацију benchmark-a. Сви оператори су имали висок проценат неуспостављених позива (преко 10%).
Telekom Srbija и Telenor имали су највећи проценат прекинутих позива, преко 3%, док је A1 Srbija имао 2,21%.
На hot-spot мерењима није забележен ниједан неуспостављен позив код сва три оператора.
На hot-spot мерењима није забележен ниједан прекинут позив код сва три оператора.
Табела 1. Проценат неуспостављених и прекинутих позива за све операторе, по категоријама
На Слици 2 приказано је просечно време успоставе везе за све операторе у различитим категоријама.
Сл. 2 Просечно време успоставе везе
A1 Srbija је имао најкраће просечно време успоставе везе у свих осам агрегација. За њим следе Telekom Srbija (који је најчешће био други) и Telenor са скоро идентичним резултатима.
Дистрибуција просечног времена успоставе везе за све операторе у великим градовима приказана је на Слици 3.
Сл. 3. ДИстрибуција просечног времена успоставе везе у великим градовима
На Слици 4 приказане су просечне MOS вредности за све операторе у различитим категоријама.
Сл. 4 Просечне MOS вредности
Постоји велики број метода за кодирање говорног сигнала, које омогућавају његов ефикаснији пренос. Који кодек ће се користити, зависи од квалитета радио сигнала, расположиве мрежне технологије и капацитета мреже. Да би употребљени кодек омогућио најбољи могући квалитет говорног сигнала, потребни су добри радио услови, одређени радио ресурси, као и да кодек буде подржан на обе стране конекције – како у мрежи, тако и на корисничком терминалу (мобилном телефону). Када је капацитет мреже ограничен, оператори користе кодеке са ефикаснијом компресијом говора, што неповољно утиче на квалитет говорног сигнала. Избор кодека има директан утицај на квалитет говорног сигнала, који се изражава уз помоћ MOS вредности (од 1 до 5, већа вредност је боља). EVS (Enhanced Voice Services) кодек пружа најбољи квалитет говорног сигнала.
Сви оператори су постигли сличан квалитет говорног сигнала (MOS). Резултати на путевима су нешто лошији него у другим агрегацијама, али на веома високом нивоу код свих оператора.